پرهيز از چيزهايي كه موجب تشنج مي شود

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

پرهيز از چيزهايي كه موجب تشنج مي شود

در بسياري از بيماران، پرهيز كردن از بعضي عوامل، باعث كاهش تعداد تشنج هاخواهد شد و در تعدادي از افراد، تشنج ها بطور كلي متوقف مي گردند. خيلي به ندرت، تشنج افراد بعلت شنيدن يك موسيقي خاص، مطالعه كردن، گرفتن دوش داغ و ديدن بعضي چيزها اتفاق مي افتد كه به چنين مواردي، "صرع هاي انعكاسي يا رفلكسي" گفته مي شود. با اين حال، در اكثر موارد، هيچ علت خاصي براي شروع شدن تشنج ها وجود ندارد. با اينحال چهار چيز هستند كه مي توانند باعث شروع و يا بدتر شدن حملات در بسياري از افراد شوند كه عبارتند از: 
- مصرف زياد الكل 
- كم خوابي 
- استرس و فشارهاي عصبي 
- تب 
همچنين بعضي از افراد به نورهاي درخشان حساس هستند كه اصطلاحاً به آن "فتوسنسيتيويتي" (Photosensitivity) گفته مي شود كه در صفحات بعدي راجع به آن صحبت خواهيم نمود. 
مصرف الكل و كم خوابي 
اغلب بيماراني كه دچار صرع ژنراليزه هستند پس از مصرف الكل زياد و يا كم خوابي، مستعد بروز تشنج مي شوند. بنابراين تمام مبتلايان به صرع بايد از مصرف الكل و كم خوابيدن پرهيز نمايند. در حقيقت مصرف زياد الكل و يا قطع ناگهاني مصرف آن، مي تواند تقريباً در هر فردي ايجاد تشنج كند. بنابراين بروز تشنج، يك عارضه شايع در افراد الكلي مي باشد. براي كساني كه حملات آنها بخصوص با كم خوابيدن تشديد مي گردد، توصيه مي شود كه از خسته كردن بيش از حد خود، كم خوابي و انجام شغلهاي شيفتي و شبانه خودداري نمايند. 
استرس و فشار عصبي 
گرچه اغلب شناسايي اثرات استرس و فشار عصبي مشكل مي باشد، اما با اين حال مي تواند اثر عميقي بر روي كنترل حملات داشته باشد. بعلاوه، تمرينات ريلكسيشن و آرام بخشي، كم كردن فشار عصبي و روشهايي كه براي تقويت روحيه بكار مي رود، مي تواند اثرات مفيدي داشته باشد و بنابراين بايد به اكثر بيماران توصيه شود. اغلب مشاوره كردن با كساني كه در كنار آمدن با بيماريشان، مشكل دارند مي تواند به كنترل حملات آنها كمك نمايد. افسردگي و ريحه ضعيف مي تواند همچنين باعث افزايش تعداد حملات شود. 
تب و بالا رفتن درجه حرارت 
در هنگام وقوع هر نوع بيماري اي، حملات مي توانند بدتر شوند و اين امر، بخصوص در كودكاني كه دچار تب مي شوند بيشتر ديده مي شود، زيرا بالا رفتن درجه حرارت بدن باعث مي شود كه مغز مستعد بروز يك تشنج گردد. بنابراين با مشاهده اولين علائم تب، درجه حرارت بدن بايد با مصرف داروي استامينوفن و در صورت لزوم با پاشويه كردن بيمار پايين آورده شود. مثال ديگري كه مي تواند باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن شود و در نتيجه تعداد تشنج ها را بالا ببرد، آفتاب زدگي مي باشد كه معمولاً بعلت بيش از حد در معرض نور خورشيد قرار گرفتن و از دست دادن زياد آب بدن اتفاق مي افتد. 
حساسيت به نور 
اخيراً مطالعات زيادي بر روي حساسيت به نور (فتوسنسيتيويتي) و ارتباط بروز تشنج ها با بازيهاي كامپيوتري و ويديويي بعمل آمده است. در واقع، كمتر از پنج درصد از تمام مبتلايان به صرع، به نورهاي درخشان حساس هستند. تشنج هايي كه بر اثر حساسيت به نور ايجاد مي شوند معمولاً با نورهايي كه در هر ثانيه ۵ تا ۳۰ با چشمك مي زنند و نور تلويزيون و بازيهاي ويديويي (كه هر دوي آنها داراي نورهاي چشمك زن مي باشند) رخ مي دهد. با اينحال، كودكان در بريتانيا (انگلستان) مقدار زيادي از وقت خود را صرف مشاهده تلويزيون و بازيهاي كامپيوتري مي كنند و در نتيجه هرگونه تشنجي كه در اين مواقع براي آنها رخ دهد ممكن است كاملاً اتفاقي و تصادفي باشد. ساير چيزهايي كه بطور شايعي باعث بروز حمله مي شوند عبارتند از: 
- انعكاس نور خورشيد بر روي آب 
- عبور كردن از محدوده اي از درختها كه نور خورشيد از لابلاي شاخه هاي آن به ما برخورد مي كند. 
- در بعضي از مبتلايان به صرع كه به نور حساسيت دارند، پرهيز از مواجهه با چيزهايي كه باعث تشنج در آنها مي شود و انجام چند احتياط ساده مثل استفاده از عينك آفتابي و مصرف مرتب قرصهاي ضد صرع، تمام آن چيزهايي است كه براي پيشگيري از تشنج ها لازم مي باشد. 
اقدامات احتياطي كه در اينجا گفته مي شود مي تواند براي كساني كه دارو مصرف نمي كنند اما در مقابل تلويزيون دچار حمله مي شوند مفيد باشد: 
- ديدن تلويزيون در اتاقي با نور خوب و مناسب 
- مشاهده تلويزيون از يك زاويه 
- فاصله داشتن با تلويزيون حداقل به ميزان دو و نيم متر 
- عوض كردن كانالهاي تلويزيوني با استفاده از كنترل از راه دور (بدون اينكه به تلويزيون نزديك شويد) 
جلوي يك چشم را گرتفن و يا استفاده از تلويزيونهاي با فركانس زياد (۱۰۰ هرتز) 
فيلمهايي كه در سينما ديده مي شوند به ندرت تشنج مي شود و معمولاً مانيتورهاي كامپيوترها داراي فركانس زياد هستند كه از بروز تشنج جلوگيري مي كند. با اين حال، در هر دوي اين موارد (سينما و كامپيوتر) در صورتي كه آن چيزي كه نمايش داده مي شود شامل تغييراتي در الگوي هندسي و با فركانس خاصي باشد مي تواوند باعث بروز تشنج شود. درمان با داروهاي ضد صرع معمولاً در پيشگير از تشنج هايي كه بعلت حساسيت به نور اتفاق مي افتند مؤثر مي باشد. 

 داروهاي ضد تشنج: كلونازپام، زونيسامايد، لوتيراستام، گاباپنتين، پرگابالين



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد