تقويت عمومي بدن

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

تقويت عمومي بدن

بابونه تقويت كننده عمومي بدن

 

بابونه تقويت كننده بدن است و به هضم غذا كمك مى‌كند چرا كه هر دارويى كه مقوى معده است و در هضم غذا تأثير دارد، مقوى عمومى بدن هم هست، زيرا يكى از علل ضعف بدن، ضعف معده است.

 

به گزارش تسنيم، بابونه يكي از گياهان دارويي است كه تقويت كننده عمومي بدن است و داراي خواص شگرف و شفابخش در درمان برخي از بيماري‌هاست.

 

خواص درماني بابونه

 

1- بابونه تقويت كننده بدن است و به هضم غذا كمك مى‌كند چرا كه هر دارويى كه مقوى معده است و در هضم غذا تأثير دارد، مقوى عمومى بدن هم هست، زيرا يكى از علل ضعف بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث كمتر هضم شدن غذاها خواهد شد و موجب مي‌شود موادغذايي ضروري كمتري جذب بدن شود.

 

از ديدگاه فيزيولوژى، هر عضوى كه كار مى‌كند، خون به مقدار بيشتر از معمولى در شرايين و مويرگ‌هاى آن عضو گردش مى‌كند و در كسانى كه معده‌شان ضعيف است، براى هضم غذا، خون به مدت طولانى‌تر، متوجه اطراف معده و روده‌ها مى‌شود و از توجه به ساير نقاط بدن باز مى‌ماند. بنابراين، يك نوع كم خونى نسبى، ضمن هضم غذا در اين قبيل اشخاص ديده مى‌شود و همين كم خونى نسبى، به خودى خود، باعث ضعف در همه اعضاى بدن مى‌شود.

 

علاوه بر اين، كسانى كه معده شان به سختى غذا را هضم مى‌كند، مقدارى از انرژى و قواى ذخيره بدنشان به مصرف هضم غذاها مى‌رسد و اين مسئله نيز در تشديد ضعف بدن تأثير دارد.

 

كسانى كه سوءهاضمه دارند، غذاها در لوله هاضمه آن ها بيشتر مانده و بر اثر طول مدت تخمير پيدا مى‌كند و مقدارى مواد سمّى كه توليد مي‌شود و جذب آن ها به بدن باعث ضعف و كم خونى مى‌شود. در چنين افراد مبتلا به سوء هاضمه و ضعف معده، مناسب تر اين است كه دارويى به كار برند كه اولا، معده آن ها را تقويت كند و درنتيجه غذاها به سرعت و سهولت هضم شوند؛ ثانيا، داروى مزبور اثرات مضر بعدى نداشته باشد.

 

گل بابونه بدون كوچك ترين شك، يكى از اين داروهاى ايده آل است كه نوشيدن دم كرده آن، معده را تقويت و غذاها را به سرعت و سهولت هضم مى‌كند و به علت جذب كامل شيره غذاها، در تقويت عمومى بدن مؤثر است. براى اين كار همان طور كه چاى مصرف عمومى و جهانى پيدا كرده است، بابونه نيز بايد به منزله چاى در خانواده‌ها مصرف شود، چنانكه در اروپا و آمريكا چنين است.

 

اگر مى خواهيد معده شما به مرور و به اندازه كافى تقويت شود، جوشانده يا خيسانده گل بابونه را به مقادير كم و در فواصل غذاها به طور مكرر مصرف كنيد. مقدار مصرف آن 10 تا 20 گرم گل بابونه در يك ليتر آب جوش  ريخته و به مدت 20 دقيقه دم بكشد، آن گاه آن را صاف كنيد و با كمى شكر نيز شيرين شود. اين مقدار گل بابونه خوراك يك شبانه روز است كه به تدريج، در فواصل غذا بايد ميل شود.»

 

2. بابونه نفخ معده و قولنج‌هاى دردناك و تشنجى روده ها را كه بر اثر نفخ پيدا مى‌شود، از بين مى‌برد. سوء هاضمه يكى از بزرگ ترين علل نفخ معده است كه غالبا پس از آن قولنج‌هاى دردناك بروز پيدا مي‌كند، زيرا بر اثر دير هضم شدن غذاها مواد غذايى به مدت بيشترى در معده مانده، حالت تخميرى پيدا كرده و گاز توليد مى‌كند. فشار اين گاز، غالبا در روده‌ها تشنج ايجاد كرده، تشنج باعث درد مى‌شود و يكى از مؤثرترين داروها در اين مورد، بابونه است كه نفخ معده و روده ها را از بين مى‌برد.

 

3. بابونه در درمان كردن ميگرن و دردهايى است كه در گريپ بروز مى‌كند؛ از قبيل سردرد، كمردرد و ... به شرطى كه به مقدار كافى تجويز شود (يك قاشق سوپ خورى گل بابونه در 100 سي سي آب جوشيده، دم كرده و مصرف شود). علت از بين رفتن و آرامش درد اين است كه بابونه اثر بى حس كنندگى و ضد تشنج دارد.

 

4. چهارمين خاصيت طبى بابونه، كه شايد فوايد ديگر آن را تحت الشعاع قرار دهد، خاصيت ضد ميكروبى و ضد ورم و ضد عفونى كنندگى آن است، و آن به علت وجود يك يا چند آنتى بيوتيك قوى در آن است. پس از خوردن دم كرده بابونه، گلبول‌هاى سفيد خون سه برابر شده و التهابات و ترشحات چركى مخاط‌ها درمان مى‌شود.

 

5. پنجمين خاصيت بابونه، خاصيت ضد كرم است. اگر يك قاشق سوپ خورى گل بابونه را در يك فنجان آب، به مدت پنج دقيقه بجوشانند سپس پنج دقيقه دم كنند و صبح ناشتا آن را مصرف كنند و به همين طريق، ظهر و شب، نيم ساعت قبل از غذا بخورند (بدون قند) كرم هاى روده كشته شده و دفع مى‌شوند.

 

6. در اختلال قاعدگى زنان و قاعدگى‌هاى دردناك، بابونه خيلى مؤثر است. هم چنين در قطع قاعدگى مفيد واقع مى‌شود ولى زنان باردار، به خصوص در ماه‌هاى اول حاملگى بايد از مصرف آن خوددارى كنند.

 

7. بابونه مصرف خارجى (غير خوراكى) نيز دارد و علاوه بر درمان ورم ملتحمه چشم و ساير ورم‌ها، براى معالجه رماتيسم و انواع دردهاى عصبى و نقرس نيز، ماليدن روغن بابونه مفيد واقع مى‌شود.

 

براى به دست آوردن روغن بابونه بايد 25 گرم گل خشك بابونه را در 125 گرم روغن زيتون مخلوط كرد و آن را مدت يك ساعت و نيم، روى آتش بگذارند تا داغ شود، سپس آن را در ظرف سر بسته اى ريخته و به شدّت، تكان دهند و بعد آن را صاف كنند و 20- 10 گرم كافور هم به آن اضافه كنند. هنگامى كه درد روماتيسم در ناحيه اى شروع مى‌شود، با اين روغن دست خود را آغشته و محكم به آن ناحيه مالش دهند، درد به زودى ساكت خواهد شد.

 

8. جوشانده گل بابونه يا به خصوص تنتور آن، براى طلايى كردن موهاى بور و بور كردن موهاى خرمايى رنگ، امروزه به مقدار فوق العاده زيادي مصرف مى‌شود. اين لوسيون‌ها روى پوست و موى سر اثر فوق العاده رضايت بخش دارد، موها به واسطه وجود لعاب مخصوصى كه در گياه موجود است، نرم و برّاق مى‌شود.

داروهاي مرتبط با تقويت عمومي بدن : رويال ژل ، جينسينگ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.