عفونتهاي قارچي پوست: علائم و درمان

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

عفونتهاي قارچي پوست: علائم و درمان

عفونت هاي قارچي پوست به وسيله ي قارچ هايي مانند پوست رست و كانديدا ايجاد ميگردند. برخي از انواع معمولي عفونتهاي پوستي در اين دسته عبارت هستند از عفونت هاي قارچي و عفونت هاي كپكي. اين مقاله به ما بينشي در باره ي برخي از عفونت هاي معمول پوست كه به وسيله ي قارچ ها پديد ميآيند به همراه علائم و روش هاي درمان آنها مي‌دهد.
قارچها ريز جان داراني هستند كه در محيط زيست ما زيست مي نمايند و ممكن است آنها را در هوا، خاك، آب، گياهان و حتي انسان ها نيز يافت. بله، بدن شما در درون خود نوع خاصي از قارچ ها را جاي داده است كه معمولاً بي خطر هستند. با اين وجود زماني كه بنا به دلايلي خاص رشد نمايد و به نحوي بيش از حد خود را در سيستم بدن ما تكثير نمايد ميتواند منجر به بروز عفونت قارچي گردد.
قارچ هايي كه منجر به بروز عفونت هاي پوستي در بدن ما ميگردند از پروتئيني به نام كراتين در بدن ما تغذيه مي نمايند. اين نوع پروتئين در لايه ي بيروني پوست بدن و همين طور به خوبي در ناخن ها و مو نيز موجود هستند. انواع مختلفي از قارچ ها وجود دارند كه مسئول عفونت هاي مختلف پوستي ميشوند، معمولترين آنها عبارت هستند از كانديدا آلبيكانها و درماتوفيتها. عفونت هاي پوستي ميتوانند در هر نقطه اي از بدن ما پديد آيند، از جمله نواحي اي مانند پاها، ناخنها، پوست سر و ناحيه ي كشاله ي ران. اكثر اين عفونت ها با تجويز داروهاي موضعي و دهاني قابل كنترل هستند. با اين وجود آنها ميتوانند موجب بروز برخي از بيماري هاي حاد در برخي از نقاط بدن شوند، به خصوص زماني كه سيستم ايمني بدن ضعيف باشد.

عفونت هاي قارچي پوست

با وجود اين كه اصطلاح "عفونت قارچي" در زبان انگليسي واژه ي "كرم" را در خود جاي مي دهد اما اين نوع از عفونت نه به وسيله ي كرم بلكه توسط گروهي از قارچ ها به نام درماتوفيت ها ايجاد ميگردد. اين ريز جان داران در سطح رويي پوست زيست ميكنند كه كراتين را در خود جاي داده است. اصطلاح پزشكي به كار گرفته شده براي عفونت قارچي تينآ است. بر مبناي مكان ايجاد شدن تينآ، واژگان مختلفي در جهت تعريف عفونت پديد آمده به وسيله ي اين قارچ ها مورد استفاده قرار مي گيرند. برخي از عفونت هاي قارچي شايع عبارت هستند از:
• تينآ كورپوريس (عفونت قارچي بدن)
• تينآ كاپيتيس (عفونت قارچي پوست سر)
• تينآ پديس (عفونت قارچي پا، كه به نام پاي قهرمان نيز شناخته ميشود)
• تينآ كروريس (عفونت قارچي ناحيه ي مياني پا، كه به نام خارش ورزشكار نيز شناخته ميشود)
• تينآ اونگوئيوم (عفونت قارچي ناخنها، و يا عفونت قارچي ناخن)

تينآ كورپوريس به وسيله ي تشكيل شدن يك كهير حلقه مانند دايره اي شكل بر روي لايه ي بالاي پوست پديد ميآيد. جداره ي بيروني كهير به رنگ قرمز ظاهر مي گردد در حالي كه محدوده ي درون اين جداره به نظر عادي مي‌ آيد.
علائم ممكن است شامل اين موارد شوند -
• سرخي و ورم در اطراف لبه هاي كهير
• احساس خارش در اطراف لخته ها
• پوسته پوسته شدن پوست در اطراف كهير
• موارد حاد مي توانند شامل علائمي اضافي مانند تب و خشكي شوند.
عفونت با يك جوش كوچك و يا نقاطي سرخ رنگ و برجسته در محل شروع مي شود و سپس به آرامي تبديل به يك لخته ي دايره اي شكل بزرگتر ميشود. شايعترين مكان هاي تحت تأثير قرار گرفته عبارت هستند از صورت، دستها و پاها.

داروهاي ضد قارچ پركاربرد: 

سرتاكونازول، سيكلوسپورين، پسوكونازول، تربينافين، آمفوتريسين بي، ايتراكونازول



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد