نفخ نوزادان(كوليك - دل پيچه)

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

نفخ نوزادان(كوليك - دل پيچه)

نفخ يا دل پيچه نوزادان از مشكلاتي است كه باعث ناراحتي هاي زيادي در خانواده مي شود. گريه مداوم اينگونه نوزادان، يك تراژدي است كه شادي ناشي از بچه دار شدن را تا حدّي تحت الشّعاع قرار مي دهد. در اين رابطه نكات ذيل قابل ذكر است:


۱- اين مشكل دوره خاصي دارد كه طول آن در كودكان مختلف، متفاوت است و پس از طي اين دوره معمولاً مساله خود به خود حل مي شود. برخي كودكان، چهل روزه و بعضي ديگر سه چهار ماهه اين مشكل را از سر مي گذرانند.


۲- از راه حل هاي رايج و تا حدّي موثّر كه معمولاً در مراكز بهداشتي درماني به مادران آموزش داده مي شود اين است كه پس از شير دادن كودك، وي را در آغوش گرفته آرام با كف دست ضرباتي را به پشت او وارد كنند تا آروغ بزند.


۳- در اين دوره مادر بايد از مصرف غذاهاي نفّاخ به شدت پرهيز كند(حبوبات، سير، پياز و …). همچنين بهتر است در سبد غذايي خود از غذاها يا داروهايي كه نفخ را كم مي كنند هم استفاده كند. مصرف رازيانه، آويشن يا زيره سبز(در اشكال مختلف آنها به صورت دم كرده، جوشانده، عرقيات، قاووت يا در غذاها) يك راه حل ساده است كه هم شير مادر را زياد مي كنند و هم نفخ او را كم. توصيه اكيد مي كنم كه مادران توصيه اين بلند را جدّي بگيرند. شايد راحت ترين راه اين باشد كه شبي يك استكان عرق رازيانه به جز ايام عادت و بارداري تا چند ماه بخوريد.


۴- يك راه خوب براي كاهش نفخ نوزادان استفاده از عرقياتي مانند زيره، آويشن، زنيان، بابونه، شيرين بيان، گشنيز، بادرنجبويه، انيسون، كرفس و ... است.


پس از هر بار شير دادن ۲ تا ۳ قاشق چايخوري از يكي از اين عرقيات را به كودك بخورانيد. مادر نيز مي تواند روزي دو يا سه بار و هر بار نصف استكان از اين عرقيات را استفاده كند.


تذكّر: اگر با خوردن اين عرقيات، كودك دچار گرمي مي شود؛ كمي عرق كاسني به آنها بيافزاييد.


۵- از روشهاي مفيد ديگر اين است كه  شكم كودك را روزي يك بار  با روغن زيتون تصفيه نشده به آرامي ماساژ  دهيد تا روغن به خورد پوست كودك برود. ماساژ ناف او با روغن كرچك هم راه مناسبي است.


۶- گرم كردن موضعي مثل گذاشتن حوله يا پارچه گرم روي شكم نوزاد نيز روش موثّري در كاهش نفخ و دل پيچه كودك است.


۷- ترنجبين يك داروي آزموده شده است. روزي يكي دو بار و هر بار نصف قاشق چايخوري ترنجبين را در نصف استكان آب جوش حل كرده صاف كنيد و به تدريج به نوزاد بخورانيد. ترنجبين نياز به شيرين كردن ندارد و خودش به اندازه كافي شيرين هست. اين داروي خوشايند، علاوه بر كاهش نفخ نوزاد، يك آرامبخش و خواب آور موثّر نيز هست؛ همچنين به علّت ارزش غذايي بالا، ترنجبين يك داروي ايده آل در نوزاداني است كه به علّت كمبود شير مادرشان دچار مشكل هستند.

 

براي افزايش اثر اين نسخه مي توانيد ترنجبين را به جاي آب، در عرق شيرين بيان يا بابونه حل كنيد. اگر مشكل بي خواي كودك شديد است افزودن چند قاشق غذاخوري گلاب به اين تركيب هم خيلي خوب است.


۸- توصيه اكيد مي كنم كه با مصرف داروهاي آرامبخش و ضدّ نفخ  شيميايي( كه از اتّفاق، اكثرا اثربخشي مناسبي نيز ندارند) به كودك دلبند خود خيانت نكنيد و مطمين باشيد كه با به كار بستن دستورات ساده فوق، به نتيجه مطلوب خواهيد رسيد.


9- يك نكته مهم در درمان بسياري از اين نوزادان، پرهيز كامل مادر او از شير و لبنيات گاو و هر خوراكي كه حاوي آنها باشند است.


10- به تجربه ثابت شده است كه بعضي صداهاي خاص باعث آرامش نوزاد مي شوند. مثلا بعضي از آنها با شنيدن صداي جاروبرقي آرام مي گيرند و بعضي بچّه هاي ديگر را تنها اگر سوار اتوموبيل خود كرده به گردش و گذار مشغول شويد، از دست گريه تمام نشدني آنها آسوده خواهيد شد.


داروهاي مرتبط: كوليك پد



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد