اعصاب

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

اعصاب

آرامش اعصاب و وران با رسيدن به آرامش درون حاصل مي شود. هركسي مي داند كه ياد خدا آرامبخش دلهاست پس براي رهايي از دلهره و اضطراب و داشتن اعصابي آرام به خدا پناه ببريد.

براي آرامش اعصاب چه كنيم

اگر كسي اعصاب خود را كنترل كند، ديگر خشمگين و عصباني نمي شود، كه از آن در آيات و روايات به "كظم غيظ" تعبير شده است. خداوند متعال يكي از مهم ترين ويژگي هاي انسان هاي الاهي و پارسا پيشه را كظم غيظ و عفو از مردم مي شمارد و مي فرمايد: "مؤمنان در هنگام عصبانيت خشم خود را فرو مي برند و از خطاي مردم در مي گذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد".پس برايآرامش اعصاب اين چند راه را پيش رو بگيريد:

 پناه بردن به خدا

 وضو گرفتن با آب سرد

 دور كردن اسباب خشم و عصبانيت، از خود

 صبر

 دعا و نيايش

  نماز و ياد خدا

 صبر، دعا و نيايش، نماز و ياد خدا و توبه ازعواملي هستند كه در ايجاد آرامش و سكون و طمأنينه، تأثير بسزايي دارند و در باره نماز بايد گفت كه نماز كه ياد خداست احياگر روح و روان است و باعث رفع نگرانى‏ها و اضطراب‏ها و آرامش انسان مى‏گردد.

 

آرامش اعصاب ، دعاي آرامش اعصاب ، ذكر آرامش اعصاب

دعا و ذكر براي آرامش اعصاب و كاهش اضطراب

 به طور كلي ياد خداوند به هر شكل و صورتي موجب آرامش قلب است .

 گفتن ذكر« ما شاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوَّةَ إلّا باللهِ العَلِيِّ العَظيم » در ايجاد ارامش نقش موثري دارد .

 ميرزا احمد آشتياني (ره) در كتاب هديه احمدي اورده اند:

علامه طباطبايي صاحب تفسير الميزان فرمودند:جهت ارامش پيدا كردن دست روي سينه بگذاريد ودر حالت نشسته و ايستاده چند مرتبه ايه 28 سوره رعد را بخوانيد:

«الذّينَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِكرِ اللهِ اَلا بذِكرِ الله تَطمَئِنُ القلوب » زيرا در ايجاد ارامش بسيارمؤثر است

 

حجت الاسلام صحفي مي گويد: در اواخر عمر مبارك علامه طباطبايي، از ايشان خواستم براي آرامش قلب، دستوري بفرمايند، فرمودند:

«دست را روي سينه بگذار و سه ـ چهار بار نشسته و ايستاده (يا فرمود: ايستاده و نشسته ـ كه يادم نيست ـ)

اين آيه را بخوان:

«الذين آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكر الله؛ ألا بذكر الله تطمئن القلوب؛

 كساني كه ايمان آورده اند و دل هايشان به ياد خدا آرام مي گيرد، آگاه باش كه با ياد خدا دل ها آرامش مي يابد.» 

در اوقات فراغت به تفصيل درباره‏ى نعمت‏هاى الهى و الطاف خاص او نسبت به خود فكر كنيد و از خداوند و ائمه اطهار(ع)  كمك بطلبيد كه ذكر خدا آرام‏بخش است و بدانيد كه محبت خداوند نسبت به بندگانش بيشتر از هر چيزى است كه ما تصور مى‏كنيم طبق آيه ي " الا بذ كر الله تطمئن القلوب " به ذكر خدا دل آرام مي گيرد، بنا بر اين خواندن هر سوره ي از قرآن و همچنين خواندن  دعا هاي وارده در مفاتيح الجنان بخصوص دعاي كميل ، دعاي ندبه ، دعاي مكارم الا خلاق ، مناجات شعبانيه ، زيارت عاشورا ، زيارت جامعه ي كبيره ، باعث آرامش روح و رفع پريشاني و اضطراب از شما خواهد بود .

چرا كه قرآن و دعا همه اش ذكر است.

البته خواندن سوره ي احقاف هر جمعه و مداومت بر سوره هاي قدر و عصرهمچنين آيت الكرسي در رفع پريشاني و اضطراب وارد شده است . همچنين بسيار استغفار كردن ( گفتن ذكر استغفر الله ربي و اتوب اليه ) ومداومت بر ذكر " لا حول ولا قوة الا با الله العلي العظيم " در رفع پريشاني مؤثر است .( كتاب مفاتيح الحاجات) 

داروهاي مرتيط با اعصاب : ترانيل هيپرومين ، دوكسپين ، ديازپام ، دولوكستين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.