افسردگي

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

افسردگي

12 علت عجيب افسردگي!
 
 1. هواي تابستان: اختلال عاطفي فصلي بيشتر با افسردگي زمستاني شناخته شده است كه افراد زيادي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. اما براي تعدادي از اين افراد، اين نوع افسردگي در تابستان اتفاق مي‌افتد. افسردگي هواي گرم زماني اتفاق مي‌افتد كه بدن يك تاخير براي وفق يافتن با فصل جديد را تجربه مي‌كند. اين مي‌تواند به‌خاطر عدم توازن در شيمي مغز و هورمون ملاتونين باشد.
 
2. مصرف دخانيات: خيلي وقت است كه كشيدن سيگار و ساير دخانيات يكي از عوامل افسردگي معرفي شده است اما داستان اين هم مثل داستان اول مرغ بوده يا تخم‌مرغ است: افرادي كه در معرض افسردگي قرار دارند بيشتر به كشيدن سيگار روي مي‌آورند. اما گفته مي‌شود كه نيكوتين بر فعاليت انتقال‌دهنده‌هاي عصبي در مغز اثر مي‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامين و سروتونين (كه مكانيزم عمل داروهاي ضدافسردگي نيز هست) مي‌شود. اين مي‌تواند ذات اعتيادآور دارو و تغييرات خلق‌وخو كه با آن همراه است و همچنين اينكه چرا افسردگي با ترك سيگار همراه است را توضيح دهد. خودداري از كشيدن سيگار و ترك آن مي‌تواند به متوازن كردن موادشيميايي مغز شما كمك كند.
 
3. بيماري تيروئيد: وقتي غده تيروئيد نتواند هورمون تيروئيد كافي توليد كند، به آن كم‌كاري تيروئيد گفته مي‌شود و افسردگي يكي از علائم آن است. اين هورمون چندكاره است اما يكي از مهمترين وظايف آن عمل كردن بعنوان يك انتقال‌دهنده عصبي و تنظيم سطح سروتونين در بدن است. اگر علائم جديدي از افسردگي را در خود مشاهده مي‌كنيد—مخصوصاً اگر همراه با حساسيت به سرما، يبوست و خستگي باشد—بد نيست كه يك آزمايش تيروئيد انجام دهيد. كم‌كاري تيروئيد با دارو قابل درمان است.
 
4. عادات بد خواب: جاي تعجب نيست كه كمبود خواب مي‌تواند منجر به آسيب‌پذيري شود اما مي‌تواند احتمال بروز افسردگي را نيز افزايش دهد. در يك تحقيق كه در سال 2007 انجام گرفت مشخص شد كه وقتي به شركت‌كننده‌هاي سالم كمبود خواب اعمال شد، بعد از مشاهده تصاوير ناراحت‌كننده، فعاليت مغزي بيشتري داشتند تا آن دسته از شركت‌كنندگان كه خواب كافي داشتند. و اين درست شبيه به واكنشي است كه افراد افسرده دارند. اگر به اندازه كافي نخوابيد، وقت كافي براي شارژ كردن دوباره سلول‌هاي مغزي نداشته و مغز خوب كار نخواهد كرد و يكي از عوامل مختلفي كه مي‌تواند موجب افسردگي شود همين است.
 
5. فعاليت بيش از حد در فيسبوك: وقت زيادي را در چت‌روم‌ها و وبسايت‌هاي اجتماعي مي‌گذرانيد؟ تحقيقات زيادي نشان مي‌دهند كه اين مي‌تواند با افسردگي مرتبط باشد، مخصوصاً در نوجوانان. معتادان به اينترنت با ارتباطات انساني واقعي در كشمكش هستند و معمولاً همراهي ندارند و ديدگاهشان به دنيا تا حدي غيرواقعي است. برخي متخصصين حتي آن را "افسردگي فيسبوكي" مي‌نامند. در يك تحقيق كه در سال 2010 انجام گرفت، محققان دريافتند كه حدود 2/1% از افراد بين 16 تا 51 سال زمان بي‌اندازه‌اي را در اينترنت سپري مي‌كنند و اين افراد بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي متوسط تا شديد هستند. اما محققان اين نكته را نيز خاطرنشان كردند كه مشخص نيست كه استفاده زياد از اينترنت موجب افسردگي مي‌شود يا نه يا اينكه افراد افسرده تمايل بيشتري براي گذراندن وقت خود در اينترنت دارند يا نه.
 
6. اتمام برنامه تلويزيوني يا فيلم: وقتي چيز مهمي تمام مي‌شود، مثل يك برنامه تلويزيوني، فيلم يا يك بازسازي بزرگ در خانه، مي‌تواند در برخي افراد افسردگي را تحريك كند. در سال 2009 برخي طرفداران آواتار احساس افسردگي و حتي ميل به خودكشي را گزارش كردند زيرا دنياي ساختگي فيلم واقعي نبوده است. واكنش مشابهي به سري‌هاي آخر فيلم هري‌پاتر گزارش شده است.
 
7. محل زندگي: بحث بر سر اينكه زندگي شهري بهتر است يا روستايي بحثي بي‌پايان است اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه افرادي كه در شهر زندگي مي‌كنند تا 39% بيشتر در معرض اختلالات روحي هستند تا آنها كه در نواحي روستايي زندگي مي‌كنند. تحقيقي كه در سال 2011 انجام گرفت، براي اين مسئله توضيح ارائه مي‌دهد: شهرنشينان در بخشي از مغز كه استرس را تنظيم و تعديل مي‌كند فعاليت بيشتري دارند. و مقدار بيشتر استرس مي‌تواند موجب اختلالات رواني شود. ميزان افسردگي در كشورها و شهرهاي مختلف نيز متفاوت است. افسردگي در برخي كشورها شايع‌تر مي‌باشد.
 
8. داشتن گزينه‌هاي انتخابي زياد: داشتن گزينه‌هاي زياد براي انتخاب كار را سخت مي‌كند. البته اين براي آن دسته از افراد كه در خريد معمولاً اولين چيزي كه نظرشان را جلب مي‌كند مي‌خرند مشكل به شمار نمي‌رود. اما افرادي هستند كه در صورت زياد بودن گزينه‌هاي انتخاب، وقت بسيار زيادي را صرف بررسي چندباره هر گزينه مي‌كنند تا بهترين را انتخاب كرده باشند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين سبك برخورد موجب ايده آل‌گرايي و افسردگي مي‌شود.
 
9. نخوردن ماهي: مصرف كم اسيدهاي چرب امگا3 كه در ماهي سالمون و روغن‌هاي گياهي يافت مي‌شود مي‌تواند موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به افسردگي شود. در يك تحقيق كه در سال 2004 انجام گرفت رابطه‌اي بين مصرف كم ماهي و افسردگي در خانم‌ها مشخص شد اما در آقايان اين مسئله ديده نشد. اين اسيدهاي چرب انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مثل سروتونين را تنظيم مي‌كنند كه مي‌تواند علت ماجرا باشد. مكمل‌هاي روغن ماهي هم مي‌توانند كمك كنند؛ حداقل يك تحقيق تاييد كرده است كه اين مكمل‌ها به كاهش افسردگي در افراد مبتلا به اختلال دوقطبي كمك كرده است.
 
10. روابط خواهربرادري ضعيف: بااينكه داشتن رابطه بد با هركسي مي‌تواند موجب افسردگي شود اما در يك تحقيق امريكاي كه در سال 2007 انجام شد، مشخص گرديد كه مردهايي كه قبل از سن 20 سالگي با خواهربرادرهاي خود كنار نمي‌آمدند، در سالهاي بعد و بزرگسالي بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي قرار داشته‌اند. با اينكه مشخص نيست چه چيزي در رابطه خواهربرادري اينقدر مهم است، اما محققان حدس مي‌زنند كه اين روابط مي‌تواند با توانايي برقراري ارتباط افراد با هم‌سالان خود مرتبط باشد. صرفنظر از دليل آن اما كشمكش زياد بين خواهر و برادرها مي‌تواند فرد را تا قبل از سن 50 سالگي در معرض ابتلا به افسردگي قرار دهد.
 
11. قرص‌هاي ضدبارداري: اين مورد هم مانند هر داروي ديگري عوارض‌جانبي دارد. روش‌هاي جلوگيري خوراكي حاوي نوع سنتزي از پروژسترون هستند كه تحقيقات مشخص كرده است مي‌تواند موجب افسردگي در خانم‌ها شود. دليل آن هنوز مشخص نيست و اين مشكل براي همه اتفاق نمي‌افتد اما اگر خانم‌ها سابقه افسردگي دارند يا در معرض ابتلا به آن قرار دارند، با استفاده از اين دارو احتمال بيشتري براي افسرده شدن آنها وجود دارد. بعضي از خانم‌ها قادر به استفاده از اين داروها نيستند و پزشكان تلاش مي‌كنند يك روش جلوگيري ديگر براي آنها پيدا كنند.
 
12. داروها: افسردگي مي‌تواند ازجمله عوارض‌جانبي بسياري از داروها باشد. به عنوان مثال، آكوتان (ايزوترتينيون) براي از بين بردن جوش‌هاي پوستي تجويز مي‌شود اما افسردگي و فكر خودكشي ازجمله خطراتي است كه افراد را با مصرف اين دارو تهديد مي‌كند. افسردگي يك عارضه‌جانبي ممكن داروهاي اضطراب و خواب‌آور مثل واليوم و زاناكس، لوپرسور، كه براي درمان فشارخون بالا تجويز مي‌شود، مي‌باشد؛ داروهاي پايين آورنده كلسترول مثل ليپيتور و پريمارين براي سندرم‌هاي پيش از يائسگي نيز از اين جمله هستند. هر زمان كه دارو جديدي برايتان تجويز مي‌شود حتماً قسمت عوارض‌جانبي آن را مطالعه كنيد و حتماً از پزشكتان سوال كنيد كه در خطر ابتلا به آن قرار نداشته باشيد.
داروهاي مرتبط با افسردگي : دوكسپين , دولوكستين , ترازودون , بوپروپيون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.