عفونت گوش خارجي

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

عفونت گوش خارجي

عفونت گوش يكي از شايع‌ترين نوع عفونت‌ها است كه به دو صورت عفونت گوش مياني و التهاب خارجي خود را نشان مي‌دهد. عفونت گوش در ميان كودكان به مراتب بيشتر از بزرگسالان است و شايد كامل نبودن سيستم ايمني بدن، دليل اصلي شايع بودن اين عفونت در ميان كودكان باشد.

بجز عوامل ويروسي و باكتريايي، علايم شايع ديگري نيز باعث ايجاد التهاب در گوش مياني و خارجي مي‌شود كه همراه با راههاي پيشگيري و درمان، در ادامه مطلب به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

عفونت گوش خارجي




عفونت گوش خارجي نوعي التهاب در گوش خارجي است و بدليل شايع بودن در ميان شناگران، گوش شناگران خوانده مي‌شود. علت اصلي اين نوع التهاب دردناك، باقي ماندن آب در گوش و در نتيجه فراهم شدن محيط مناسب براي رشد باكتري‌ها و قارچ‌ها است. از ديگر علل آن مي‌توان به خاراندن و ملتهب كردن مجراي شنوايي با گوش پاك‌كن، استفاده زياد از مواد شيميايي مانند رنگ مو و اسپري، وجود زخم و يا ضايعات پوستي نيز اشاره كرد.

عفونت گوش مياني


مهمترين علت بروز عفونت گوش مياني، اختلال در عملكرد شيپور استاش است. شيپور استاش كانالي است كه گوش مياني را به حلق متصل مي‌كند. كار اصلي اين كانال متعادل كردن فشار هوا و مايعات است. عوامل بسياري باعث ايجاد اختلال در عملكرد شيپور استاش مي‌شوند. از جمله سرماخوردگي، آنفولانزا و آلرژي كه مي‌توانند باعث تحريك و متورم شدن اين كانال شده و در نتيجه عفونت گوش را به همراه داشته باشند.

مايع گوش




يكي ديگر از عوامل مختل كننده شيپور استاش، مايع گوش است. اگر شيپور استاش ملتهب شده و مسدود شود، مايع گوش در گوش مياني جمع مي‌شود و زمينه مناسبي براي رشد باكتري و قارچ‌ها فراهم مي‌شود. در اين حالت علاوه بر عفونت، فرد دچار گرفتگي گوش و مشكلات شنوايي مي‌شود. پزشك معالج، با دميدن هوا در پرده گوش ارتعاش ايجاد مي‌كند. اگر ارتعاش ايجاد شده در حد معمول نباشد، به معني انباشته شدن مايع گوش خواهد بود.

لوزه‌ها



لوزه‌ها نيز مي‌توانند مشكلاتي براي شيپور استاش فراهم كنند. برخي اوقات لوزه‌ها متورم مي‌شوند و به شيپور استاش كه رابط گوش مياني و گلو است، فشار وارد مي‌كنند. فشار وارده باعث عفونت شده كه در نهايت منجر به برداشتن لوزه‌ها خواهد شد.

 

داروهايي كه براي كنترل عفونت خارجي تجويز ميشود عبارت است از :

لاميژكس

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.