علت هاي بالا رفتن فشارخون

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

علت هاي بالا رفتن فشارخون

علت هاي بالا رفتن فشارخون 

بسياري از افراد بدون اينكه دليل آن را بدانند مبتلا به بيماري پر فشاري خون مي شوند و وقتي به پزشك مراجعه مي كنند دكتر به آنها مي گويد كه فشار خون بالا داريد. در اين مقاله علت بالا رفتن فشارخون را باهم مرور خواهيم كرد.

 

مصرف نمك، استرس و استعمال دخانيات تنها عوامل افزايش فشارخون نيست و علت هاي پنهاني نيز در اين امر دخيل است. نتايج داده ها نشان مي دهد، افزايش فشارخون با بالا رفتن سن به طور معمول اجتناب ناپذير است. به گفته متخصصان با رسيدن به ۵۵ سالگي، احتمال افزايش فشارخون ۹۰درصد است. اما اين موضوع به اين معنا نيست كه نمي توان از بروز آن پيشگيري كرد. در واقع قدم اول ايجاد تغيير در شيوه زندگي از جمله كاهش وزن، ورزش كردن و اتخاذ كردن برنامه غذايي سالم است.

برخي از عواملي كه در افزايش فشار خون نقش دارند، به شرح زير است:

 

*BPA:
ماده شيميايي «BPA» موجود در برخي قوطي ها و شيشه هاي پلاستيكي مي تواند با راه يافتن به مواد غذايي و نوشيدني، باعث افزايش فشارخون شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه قرار گرفتن در معرض اين مواد شيميايي با بيماري قلبي و فشارخون ارتباط دارد. براي كاهش خطر از محصولات عاري از BPA استفاده كنيد. مصرف غذاهاي كنسروي را كاهش دهيد، از ظروف غيرپلاستيكي مانند شيشه، استيل و چيني براي سرو غذاها و نوشيدني هاي داغ استفاده كنيد. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستيكي ساخته شده با BPA براي گرم كردن آن بپرهيزيد. زيرا با استفاده مكرر احتمال شكسته شدن و نفوذ اين ماده شيميايي به مواد غذايي بيشتر مي شود.

 

*قند:
به گفته محققان مصرف قند مي تواند بيشتر از نمك به قلب آسيب برساند. قندي كه به غذاها و نوشيدني هاي صنعتي افزوده مي شود نقش عمده اي در افزايش فشارخون دارد. به نقل از Webmd ،محققان آمريكايي مصرف روزانه حداكثر ۶ قاشق چاي خوري شكر را به زنان و ۹ قاشق چاي خوري را به مردان توصيه مي كنند و نه بيشتر.

 

 

*آپنه (ايست تنفسي) خواب:
اين اختلال به خر و پف كردن، بي خوابي و احتمالاً فشارخون بالا منجر مي شود. زيرا با ايجاد تداخل در عملكرد سيستم تنفسي، باعث كاهش اكسيژن در بدن مي شود. در اين شرايط مغز و سيستم اعصاب علايمي ارسال مي كند تا روند اكسيژن رساني به قلب و مغز افزايش پيدا كند و در نتيجه رگ هاي خوني تنگ مي شود. افت مكرر ميزان اكسيژن خون همراه با كاهش كيفيت خواب نيز مي تواند ترشح هورمون هاي استرس زا را تحريك كند و ضربان قلب را افزايش دهد و خطر افزايش فشارخون را بيشتر كند. تغيير در شيوه زندگي مانند كاهش دادن وزن، مي تواند به طور موفقيت آميزي آپنه خواب را درمان كند.

 

*احساس تنهايي:
احساس تنهايي نه تنها بر اعتماد به نفس و ميزان استرس تأثير مي گذارد بلكه باعث بالا رفتن فشارخون نيز مي شود. بنابراين، منزوي نشويد و وقت بيشتري را با دوستان و نزديكان بگذرانيد.

 

*جكوزي و سونا:
رفتن به جكوزي و سونا به ويژه در هواي سرد يا زماني كه عضله و مفصل شما درد مي كند، باعث آرامش مي شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به اين دو مكان بپرهيزيد زيرا حرارت ايجاد شده از جكوزي و سونا باعث باز شدن رگ ها مي شود. همچنين اگر پزشك، شما را از انجام دادن ورزش هاي متعادل منع كرده است از استفاده از جكوزي و سونا بپرهيزيد. كنترل دماي سونا سخت است اما مي توانيد دماي جكوزي را تنظيم كنيد.

 

*دارو:
اگرچه دارو براي درمان و كمك به بهبودي فرد در نظر گرفته شده است اما مصرف برخي داروها باعث افزايش فشارخون مي شود. محققان مي گويند افرادي كه به طور روزانه استامينوفن مصرف مي كنند بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار مي گيرند. مصرف برخي مسكن ها و داروهاي ضد التهابي مانند پروفن، ادويل، ناپروكسن سديم و داروهاي ضد افسردگي مانند نپرامين و… باعث افزايش فشارخون مي شود. برخي مكمل هاي گياهي مانند جينسينگ، شيرين بيان و… نيز مي توانند باعث افزايش فشارخون شوند.

 

افت فشار خون چيست؟

علت هاي اصلي فشار خون ريوي چيست؟

فشار خون چيست؟

كاهش فشار خون با مصرف ماست

درمان فشار خون بالا با ورزش هاي هوازي

علت اصلي فشار خون بالا در كودكان

 

از داروهاي فشار خون بالا ميتوان به انالاپريل و كاپتوپريل و آتنولول و بوسنتان و متوپرولول و كاروديلول و پروپرانولول اشاره كرد. جهت مشاهده هر دارو روي آن كليك كرده و به وبسايت موسسه خدمات دارويي رضوي مراجعه كنيد


توصيه هاي مهم براي كاهش فشار خون

از آنجايي كه بسياري از افراد مبتلا به فشارخون، از بيماري خود آگاه نيستند، توصيه بر كنترل منظم آن وجود دارد، زيرا اين بيماري مانند بالا بودن چربي‌هاي خون، مي ‌تواند براي سال ها بي‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن كه هيچ گونه علائمي را در شخص مبتلا بروز دهد. از اين رو مواردي به شكل توصيه ‌وار در زير مطرح مي ‌گردد و اميد است با به كاربندي اين موارد، به حل مشكل بالا بودن فشارخون بپردازيد:

 

1 – مصرف  آب  سالم و گوارا را به ميزان قابل توجهي در روز توصيه مي ‌كنم. يك ليوان آب ميوه ي رقيق شده با اندكي پودر ويتامين C ، موجب بهبود عملكرد دستگاه ايمني و ترميم سرخرگ‌ها مي ‌شود.

 

2 – مصرف نان‌ها و مواد كربوهيدراتي تهيه شده از آردهاي سفيد و بدون سبوس (تصفيه شده) را به حداقل برسانيد و از نان‌هاي سبوس‌دار  به خصوص حاوي سبوس جو دو سر استفاده كنيد.

 

3 – مصرف قند و شكر و ساير فرآورده‌هاي تهيه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شكلات، كيك‌ها و شيريني‌ها را محدود يا حذف كنيد.

 

4 – تحقيقات ثابت كرده است كه كودكان پيش دبستاني كه هر روز 4 وعده ميوه و سبزي و دو وعده لبنيات مصرف مي ‌كنند، در نوجواني فشار خون پايين‌ تري نسبت به ساير افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ي قلبي، سكته و ساير بيماري هاي ناتوان ‌كننده در افرادي كه زودتر به فشار خون مبتلا مي ‌شوند، بيشتر است.

 

5 – سعي كنيد غذا را كامل بجويد و حتماً غذاي خود را در محيطي آرام و به دور از استرس و تشنج ميل فرماييد.

 

6 – با اجتناب از مصرف غذاهاي خيلي گرم يا خيلي سرد، اعمال هضمي را بهبود بخشيد.

 

7 – نوشيدن هر نوع نوشيدني را با غذا و در كنار غذاي اصلي به دليل تداخل در هضم محدود كنيد.

 

8 – از مصرف غذاهاي سرخ كرده يا غذاهايي كه در درجه ي حرارت‌هاي بسيار بالا و يا با مدت زمان طولاني تهيه مي ‌شوند، خودداري كنيد و به خاطر داشته باشيد، استفاده ي چند باره از روغن‌هاي آشپزي عاملي در بالا بردن فشار خون است.

 

9-از مصرف مواد حاوي افزودني‌ها و غذاهاي فرايند شده كه حاوي مقدار زيادي نمك و ادويه‌ها هستند، مثل انواع سوسيس و كالباس، غذاهاي كنسروي، شورها، ترشي‌ها و چاشني‌هاي كارخانه ‌اي جداً خودداري كنيد.
 

10 – چاي، قهوه  و شكلات را بسيار محدود كنيد و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چاي  ننوشيد و به جاي آنها از چاي‌ها و دم‌كردني‌هاي گياهي (مثل گل گاو زبان) استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.