درمان فشار خون بالا

دارو ، بانك اطلاعات دارويي و ليست داروها

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

درمان فشار خون بالا

دراين مطلب عوامل و داروهاي فشار خون را از دو ديدگاه بررسي ميكنيم ۱- طب سنتي ۲- طب نوين

۱- درمان فشار خون در طب سنتي

در طب سنتي عامل اصلي فشار خون بالا حرارت و دماي زياد كبد ميباشد كه اين امر سبب ازدياد غلظت خون و در نتيجه بالارفتن فشار خون ميشود .

مواردي كه عامل بالا رفتن فشار خون هستند :

زياده روي در مصرف موارد ذيل باعث بالا رفتن فشار خون ميشود :

۱- روغنهاي نباتي صنعتي (جامد ومايع )

۲- ماست و دوغ

۳- سماق

۴- غذاهاي بسيار چرب

۵- سبزي گشنيز

۶- تخم مرغ

۷- نمك

۷- فلفل

عوامل تشديد كننده فشار خون بالا :

۱- مصرف مواد مخدر

۲- مصرف مشروبات الكلي

۳-  مصرف سيگار

۴- استرس و عصبانيت

۵- بيماريهاي عفوني

۶- كم تحركي

گياهان مفيد براي پايين آوردن فشار خون بالا :

گل گاوزبان ، چايي ترش ، چايي كوهي ، به صورت دم كرده

داروي گياهي موفق براي درمان فشار خون بالا :

با توجه به عامل فشار خون كه وجود مواد زايد در خون و كبد است افشره پاكسازي كبد پاپريكا براي اين امر در نظر گرفته شده كه با موفقيت كامل كبد و خون را پاكسازي كرده و در نتيجه تمام فاكتورهاي خوني از جمله فشار خون تعديل و تنطيم ميشوند

فروشگاه در تهران ۰۲۱۸۸۸۴۸۲۱۱

 


۲- درمان فشار خون در طب نوين

در طب نوين عامل اصلي بروز بيماري فشار خون بالا هنوز ناشناخته است و به همين دليل تمام داروها ودرمانهاي ارايه شده موقتي بوده و يا اينكه بيمار بايد تا آخر عمر به مصرف آنها ادامه دهد مضاف بر اينكه اكثر آن داروها داراي عوارض جانبي بسيار زيادي هستند .

درمطالب ذيل به بعضي از داروهاي طب نوين براي فشار خون بالا و عوارض آنها اشاره شده :

داروهاي پرازوسين و ترازوسين نيز از طريق مهار عصبي سمپاتيك باعث كاهش فشار ‏خون مي شوند. اين داروها تأثيري به ضربان قلب نداشته و با كنترل قند تداخل ندارند و ‏ضمناً در مبتلايان به بزرگي پروستات كاربرد دارند. با اين حال گاهاً منجر به افت شديد ‏فشار خون و سنكوپ مي شوند.

گشادكننده هاي عروقي: اين داروها براي كاهش درد آنژيني در مبتلايان به تنگي ‏سرخرگي قلب نيز كاربرد دارند. داروهاي وراپاميل، ديلتيازم، نيفديپين و آميلوديپين از ‏طريق مهار كانال كلسيم باعث گشادي عروق و در نتيجه كاهش فشار خون مي شوند. ‏وراپاميل و ديلتيازم باعث كاهش ضربان قلب شده و در نارسايي قلبي مجاز نمي باشند. ‏نيفديپين  گاهاً منجر به افزايش ضربان قلب و تشديد نارسايي قلب مي شود. آميلوديپين از ‏نظر قلبي كم عارضه تر بوده و در بيماران نارسايي قلب و تنگي عروق كرونر قابل استفاده ‏مي باشد.

عارضه جانبي مشترك داروهاي فوق، تورم اندام تحتاني است. گشادكننده هاي ‏وريدي ديگر از قبيل هيدرالازين، مينوكسيديل و … نيز موجود مي باشند كه با توجه به ‏عوارض جانبي زياد مگر در موارد خاص مورد استفاده قرار نمي گيرند .

داروهاي آنژيوتانسين يك هورمون ‏منقبض كننده عروقي است و داروهاي مهاركننده ‌آن منجر به كاهش فشارخون مي شوند. ‏شايع ترين داروهاي مورد استفاده در اين گروه كاپتوپريل و انالاپريل مي باشند كه در ‏درمان نارسايي قلب نيز كاربرد ويژه دارند. در بيماران ديابتي مبتلا به فشارخون اين گروه ‏دارويي با توجه به اثرات مفيد ويژه، قدم اول درماني مي باشد. در ۱۰-۵ درصد بيماران ‏مصرف اين داروها منجر به سرفه خشك و آزاردهنده مي شود. عارضه نادرولي مهم اين ‏داروها واكنشهاي شديد آلرژي است كه به صورت تنگي نفس شديد همراه علائم ‏گوارشي تظاهر مي كند.‏

لوزارتان با مكانيسم مشابه داروهاي فوق منجر به كاهش فشار خون مي شود با اين ‏حال عارضه سرفه و واكنشهاي حساسيتي توسط اين دارو ايجاد نمي شود و در صورت ‏ايجاد اين عوارض توسط كاپتوپريل و يا انالاپريل به عنوان جايگزين استفاده مي شود.

 ‏يك عارضه مهم و مشترك بين داروهاي فوق تشديد نارسايي كليوي در برخي مبتلايان به ‏نارسايي پيشرفته كليه و مخصوصاً مبتلايان به تنگي سرخرگي كليه مي باشد. در صورت ‏ايجاد علائم بي اشتهايي تهوع و استفراغ ،خواب آلودگي و تورم دور چشم و اندام ها با ‏احتمال ايجاد اين عارضه حتماً بايد به پزشك مراجعه شود . ‏

كنترل فشار خون در موارد خفيف تا متوسط ممكن است توسط يك دارو قابل انجام باشد ‏ولي در موارد شديد اغلب نياز به استفاده  بيشتر از يك گروه دارويي مي باشد. گاهاً تا ‏رسيدن به فشارخون مناسب نياز به چندين بار تغيير و يا تعويض دارو مي باشد .

داروهاي پايين آورنده فشارخون

از داروهاي فشار خون بالا ميتوان به انالاپريل و كاپتوپريل و آتنولول و بوسنتان و متوپرولول و كاروديلول و پروپرانولول اشاره كرد. جهت مشاهده هر دارو روي آن كليك كرده و به وبسايت موسسه خدمات دارويي رضوي مراجعه كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.